Dieettikuulumiset ja uusi suunta elämäntapamuutokselle.

En ole ihan vähään aikaan kirjoitellut blogi- kuulumisia, arki on ollut todella hektistä ja jaan enemmän nykyään henkilökohtaisia kuulumisia Transformaatio 2019- ryhmässäni, jossa sukellan välillä hyvinkin syvissä vesissä olotilojeni kanssa. Olet lämpimästi tervetullut mukaan ryhmään, meillä on siellä ihan mahtava tsemppihenki ja samanhenkistä porukkaa. Ryhmässä saa hörhöillä, huutaa ja itkeä. Iloita ja nauraa. Kaikki tunneskaalat ja näkemykset ovat sallittuja niin pitkään kunhan ei loukkaa muita.

Mutta sitten asiaan, eli mitä kuuluu painonpudotusprojektille??? 

Mitä oivalluksia olen saanut kokea ja mitä muutoksia aion tehdä projektilleni?

Mitkä ovat isoimmat huolenaiheeni terveydessäni ja hyvinvoinnissani tällä hetkellä ja mitä muutoksia aion tehdä?

Selityksiä riittää, joten selitän nyt ihan aluksi että paino jämähti jossain vapun tienoilla ja siihen mennessä kokonaispudotus oli juuri ja juuri -10 kg vuoden alusta laskettuna. Tällä hetkellä painonpudotus on -9 kg. Edessä on matkaa vielä -15 kg, jonka jälkeen olen sellaisessa painossa jossa jaksan urheilla ilman sydänkohtauksen vaaraa ja vanhat vaatteet menee päälle. Tuo asettamani tavoite painonpudotus ei ole mikään meikäläisen kokoiselle ja ikäiselle naiselle laskettu tilastollinen ihannepaino, mutta se on minun hyvänolon painoni.

TÄHÄN MENNESSÄ KOETTUJA HYÖTYJÄ:

  • kuntoni on kasvanut ilman sen suurempia varsinaisia kuntoiluja. Jaksan kävellä paremmin ja huhkia kuntosalilla mielekkäämmin. Kunto on kasvanut ihan niinkin tylsästi kuin hyötyliikunnalla jota saan ihan ilmatteeksi työssäni. Teen fyysisesti kuormittavaa työtä ja askelia tulee työpäivän aikana helposti 10 000. Toki on välissä lepsuja päiviä jolloin askeleet jäävät viiteen tonniin, mutta yleensä illalla tehty koiralenkki kuroo mukavasti kiinni askelmäärää. Askeleita saisi tulla vielä reilusti enemmän, mutta tähän mennessä so far so good!
  • Olen kevyempi ainakin kuin viime kesänä ja kesävaatteet istuu näpsäkämmin päälle. Jihuu!
  • Olen tyytyväisempi ja iloisempi ihminen kuin vielä vuosi sitten. Vuosi on ollut mullistava kaikin tavoin sekä työrintamalla että omalla henkisellä polullani. On alkanut kasvaa sellaisia unelmia ja tavoitteita joita ei voi muuta kuin seurata ja mitä enemmän uskon ja luotan omaan muutosvoimaani, sitä enemmän ihmeitä annetaan. Voin henkisesti paremmin kuin koskaan ja minulla on upea erilaisten ihmisten tukijoukko ympärilläni mitä en ole aikaisemmin saanut kokea Suomen maalla.

 

Kesäkuu 2018 vrt. Toukokuu 2019.

 

TÄMÄN HETKISET HUOLET:

  • Migreeni alkaa olla pian kroonista. Saan nauttia ehkä kaksi viikkoa kuukaudesta ilman etovaa päänsärkyä. Joudun syömään Sumatriptania liuskakaupalla jotta pysyn työkykyisenä. Lääkäreiltä en ole toistaiseksi saanut niskojen venyttelyä ja pillerireseptiä kummempaa apua. Tiedän että iso syy on tällä hetkellä myös ruokavaliossani, sillä olen sokeriaddikti ja orastavaan päänsärkyyn nappaan ensi töikseni jotain makeaa helpotusta joka johtaa helposti ahmimiskierteeseen eikä migreeni ainakaan katkea.
  • Aivosumu ja väsymys. Ei ole päivääkään oikeastaan etten ottaisi nokkaunia. Välillä on päiviä että meinaan nukahtaa rattiin kun ajan kotiin iltapäivällä ja kotiin päästyä on pakko mennä toviksi pötköttämään. Kuulostaako tutulta? Iltapäivän romahdus on niin monelle naiselle etenkin sääntö kuin poikkeus. Linkki iltapäiväväsymykseen käy suoraan ruokalautasen kautta. Jos syön vähänkin jotain perushiilarihuttua lounaalla ( pastaa, riisiä, perunaa, leipää) niin voin sanoa samantien hyvästit energiselle iltapäivälle.
  • JÄRJETÖN makeanhimo. Sanoinko jo tämän? Olen viime aikoina tutkiskellut pohjamutia myöten sitä miksi himoitsen niin paljon makeaa. Askeleet johtaa suoraan varhaislapsuuteen jossa tunnistan käyttäytymistä mikä ei ollut normaalia muille sen ajan lapsille. Pakastimesta jäistä kuivakakkua ja sokeria suoraan kupista suuhun- salaliittotoimintaa. Tai kai se oli normaalia, limppareita ja kartsuja kun ei vielä 80- luvulla ollut laarikaupalla, joten jostain sen lapsen oli makeansa saatava. Minulla tämä käyttäytyminen jäi vaan vähän niinkuin päälle.
  • Paino ei tipu enää koska olen jatkuvassa hiilaripöhnässä enkä kuluta kaikkea mättämääni herkkua ainakaan liikunnalla.
  • Olen väsyneen, elähtäneen ja rupsahtaneen näköinen naisihminen. Ihoni on samea, enkä koe enää itseäni naiselliseksi. 46 v. naisena en halua näyttää viisikymppiseltä mieheltä. Piste.

 

Joten…

Jotain on tehtävä, sillä en halua jämähtää nykyiseen olotilaani ja painooni, vaan haluan porskuttaa eteenpäin kohti kultaisia vuosia elämäni kunnossa.

ALOITIN VÄHÄN AIKAA SITTEN KETO KICKSTART- VALMENNUKSEN JA OLEN PIKKUHILJAA SIIRTYNYT HIILARITARKKAAVAISEMPAAN RUOKAVALIOON.

Koen ja tunnen muutoksen heti ensinnäkin vireystason muutoksessa ja makeanhimon häipymisenä. Tiedän myös saavani kunnon sysäyksen painon putoamiseen kun päästän irti turhista hiilareista ja sokerista.

Ketoosi- ruokavalio ei ole mikään uusi juttu, vaikka media niin antaa ymmärtääkin. Ketoosilla on todettu monia eri terveyshyötyjä ja itse toivon saavani sillä helpotusta etenkin kuukausittaisiin migreeneihin ja verensokerin heittelyihin. Toki olen vähähiilarisia dieettejä aikaisemminkin kokeillut, mutta en ole koskaan perehtynyt oikeasti niiden toimivuuteen ja lopullisiin hyötyihin.

Ketoosista ja sen mukanaan tuomista myönteisistä vaikutuksista on kirjoitettu viime aikoina paljon sosiaalisessa mediassa mm. Hyvinvointibloggari  ja kirjailija Katja Kokko.

Keto Kickstart on mieletön hyvinvointipaketti sisältäen A:sta Ö:n tietoa, valmennusta, treenejä, reseptiikkaa, yli 6000 jäsenen facebook-tukiryhmän ja NYT UUTUUTENA VEGEKETO- VALMENNUSOSION joka sai minut haukkomaan henkeä monipuolisuudellaan ja ihanilla ateriasuunnitelmillaan. Ketodieetti ei ole lihanmässytystä ja voipaketin veistämistä, vaikka rasvaa PITÄÄ uskaltaa lisätä. Itse otan rasvoja ainakin paljon kasvikunnan lähteistä ja kalasta, joten ketodieetti on itse asiassa eniten kasvikunnan tuotteisiin perustuva jos sen koostaa oikein.

 

 

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Kun liittyy valmennukseen, sinne saa ikuisen pääsyn ja valmentajat ovat jatkuvasti läsnä opastamassa ja neuvomassa omassa facebook- ryhmässämme. Saat aina uusinta uutta tietoa ja tukea.

Jos olet samassa tilanteessa kuin minä, et menetä mitään muuta kuin ehkä loputtoman hiilarikuilun ja epämääräisen väsymyksen, jonne ainakin itse meinasin hukkua ja keräsin tolkuttomasti painoa ylensyönnillä. Onneksi saamme aina uuden mahdollisuuden ja minä ainakin aion tämän lehden kääntää ja katsoa.

TÄÄLTÄ MUKAAN KETO KICKSTARTTIIN!

Jaa jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Leave a Reply