Ihanan Elämän Ihmeiden Viikko – Keskiviikko. Uusi, upea versio sinusta raakaravinnolla!

 

 

UUSI, UPEA VERSIO SINUSTA!

Monet ihmiset syövät ruokaa joka saattaa lyhentää elinikää, lisätä stressiä ja pitää jatkuvaa hiljaista tulehdusta elimistössä yllä. Prosessoitu ruoka ei sisällä eläviä entsyymejä joita elimistösi vaatii voidakseen optimaalisesti.

Useat ikääntymiseen liitetyt sairaudet ilmaantuvat nykyään yhä nuoremmille. Ylipaino on epidemia, huono tai keskinkertainen terveys on ikäänkuin normi, johon haetaan apua lääkkeillä. Laitetaan laastari haavan päälle mutta itse haavaa ei paranneta.

Juhlaruoat ovat arkipäiväistyneet ja syömisestä on tullut viihdykettä jolla palkitaan huonoa oloa. Me diettaamme, nälkiinnytämme itsemme ja taas ahmimme. Ruoalla on valtava addiktoiva vaikutus.

Kun opit syömään pääasiallisesti raakaravintoa, huomaat että addiktiot häviävät. Raa´alla, kasvispohjaisella ruoalla on kertakaikkiaan mahdotonta hankkia addiktiota. Päinvastoin, jos sinulla on voimakas roskaruoka-addiktio tai alkoholiaddiktio, huomaat että kroppa ei enää siedä näitä nautintoaineita kovin hyvin. Raakaruoka alentaa kehosi tulehdustilaa ja kun alat paranemaan, kroppasi reagoi voimakkaasti kun syöt addiktoivaa ruokaa tai nautit alkoholia.

Koska emme voi nähdä mitä kehomme sisällä tapahtuu, meidän on sitouduttava terveempään elämäntyyliin ennenkuin sairastumme.

Tämän ei ole tarkoitus pelotella sinua, vaan rohkaista kohti muutosta.

Kun syöt kasvispohjaisen ruokavalion mukaan joka sisältää vähintään 75 % raakaa ravintoa, voit ajan myötä saavuttaa uskomattomia hyötyjä.

 

Monet ihmiset voivat huonommin kuin koskaan. Miksi näin vaikka meitä on valistettu terveellisestä ruokavaliosta vuosikymmenet?

Olemme ikäänkuin jakaantuneet superterveisiin jotka pitävät itsestään huolta ja ovat ravintotietoisia, sitten on joukko, joka voi ”epämääräisen huonosti”, mutta ovat tottuneet pieniin vaivoihin eivätkä osaa yhdistää vaivoja ravintoon.

Ravinnolla voidaan parantaa sekä pahentaa terveysongelmia. Joka tapauksessa prosessoitu ruoka jota syömme, on monesti valitettavan mineraaliköyhää, sillä on pitkä hyllykesto, se on pitkälle prosessoitua tai se sisältää huomattavan määrän erilaisia lisäaineita maun parantamiseksi. Sokeri, keinomakeutusaineet ja halvat öljyt ovat tyypillisiä aineita joilla lisätään makua ja hyllykestävyyttä elintarvikkeisiin.

 

 

MIKSI RAAKARUOKAA?

Raakaruoka on aitoa, puhdasta ruokaa, enimmäkseen kasvisruokaa, jonka valmistamiseen käytetään selkeästi tunnistettavia raaka-aineita. Raakaruoan yksi tunnusmerkki on se että se pilaantuu suht nopeasti. Hyllykestävyyttä sillä ei siis ole. Ei ole lisäaineita, ei paranteita, eikä sitä tietenkään kuumenneta jotta se säilyisi pitempään!

Perusperiaate on että raakaruokaa ei kuumenneta yli + 45 asteen. Sitä voidaan lämmittää hieman kuivurissa tai tehokkaalla tehosekoittimella, mutta koskaan ei kannata lähteä lämmittämään raakaruokaa kattilassa! Se on parhaimmillaan huoneenlämpöisenä tai huolellisesti jäähdytettynä.

Kun ruokaa ei kuumenneta yli + 45 asteen, siinä säilyvät raaka-aineen kaikki luontaiset entsyymit joita elimistömme tarvitsee ruoansulatuksessa.

MITKÄ ENTSYYMIT?

” Entsyymit ovat aineita jotka tekevät elämän mahdolliseksi. Niitä tarvitaan jokaiseen kemialliseen reaktioon mitä tapahtuu ihmiskehossa. Yksikään vitamiini, mineraali tai hormoni ei voi tehdä työtään ilman entsyymejä. Meidän kaikki elimet , kudokset ja solut, koko kehon aineenvaihdunta toimii vain entsyymien ansiosta” —– Dr. Howell, Enzyme Nutrition

 

 

PÄIVÄN RYTMITYS KUN SIIRRYTÄÄN RAAKARUOKAVALIOON

Kun olet päättänyt siirtyä raakaruokapainotteiseen ruokavalioon, siirry siihen lempeästi, itseäsi kuunnellen. Vähennä kahvin juontia pikkuhiljaa, kevennä ruokavaliotasi jättämällä punainen liha, juustot, tavalliset maitotuotteet ja viljatuotteet vähemmälle.

Äkkinäinen raakaruokaan siirtyminen voi olla elimistölle shokki. Raakaruokaa tulee lisätä pikkuhiljaa lisää päivän aterioihin. Tiedän että on ihmisiä jotka ovat siirtyneet jopa 100% raakaruokavalioon ”cold turkey”, mutta silloin pitää olla elämäntilanne kohdallaan niin valtavaan muutokseen. Sillä muutos on iso ja detox-oireet voivat olla todella vahvoja.

Aamusta lounasaikaan kehomme on vielä kevyessä paastotilassa. Kunnioita tätä luonnollista kehontilaa ja ravitse sitä nesteillä sekä kevyillä ruoilla. Voit myös kokeilla sopiiko sinulle pelkkä smoothie tai itsepuristettu tuoremehu aamupäivän aikana ja välttäen kokonaan kiinteää ruokaa. Voit myös syödä vaikka ison hedelmä/ marjasalaatin tai gluteenitonta puuroa jos kaipaat hieman tuhdimpaa syötävää ja pureskeltavaa. Tuorepuuro on mainio, pitkäkestoista energiaa antava aamiainen.

Aloita aamusi aina isolla lasillisella huoneenlämpöistä vettä johon on puristettu puolikkaan sitruunanmehu. Aamulla kannattaa ottaa myös luomu aloe vera-juomaa, jolloin ruoansulatus pyörähtää käyntiin ja saat raikkaan purskauksen emäksisyyttä suolistolle.

Lounaalla kannattaa syödä runsaasti salaattia ennen varsinaista pääruokaa. Salaatin entsyymit ”sysäävät” liikenteen käyntiin suolistossa ja raivaa tilaa muulle ruoalle. Sisällytä salaatin kaveriksi hapankaalia tai esim. Rasilaisen hapanporkkanasalaattia. Vatsa rakastaa hapankaalia! Tuju Boris-juoma on ihanaa myös vatsalle. Lounaalle sopii mainiosti kasviskeitto ja sen kanssa muutama viipale gluteenitonta näkkäriä tai leipää vaikkapa hummus- levitteellä tai cachewpähkinä- juustolla.

Jos kaipaat iltapäivälle välipalaa, voit ottaa hedelmiä/ marjoja pähkinöiden kanssa. Pähkinöiden rasva pitää paremmin nälkää kun tyypillisesti alamme ehkä kaivata jotain iltapäivän herkkua. Voit myös tiukan paikan tullen ottaa palan tai pari tummaa, vähintään 70% suklaata. Valmista jääkaappiin myös raakasuklaata herkkuhetkiin!

Päivällisellä voi syödä jo sitten jotain proteiininlähdettä. Huom! Oman kokemukseni mukaan iltapäivällä voi juoda myös proteiinipirtelön koska siitä saa arvokkaita rakennusaineita keholle sekä maksa tarvitsee proteiineja kuonanpoiston avuksi. Proteiinipirtelön on todettu auttavan päänsärkyyn detoxin ensimmäisinä päivinä. Valitse mielellään kasvipohjainen proteiinipirtelö.

Päivällinen voi olla esim. Uunikasviksia, höyrytettyä bataattia ja kämmenenkokoinen pala kalaa tai tofua. Muista myös pavut jos vain vatsasi kestää niitä.

Ilta jätetään rauhoittumiselle ja yrttiteen lipittelylle. Alussa kun elimistö on detox-tilassa, ei sitä kannata rasittaa esim. raskailla raakakakuilla. Kolmannesta päivästä eteenpäin voit myös hieman herkutella ja syödä palan raakakakkua tai itsetehtyä moussea/ jäätelöä iltapalaksi.

 

 

 

Tässä sait pienen maistiaisen raakaravinnosta.

 

Jos kiinnostuit lisää, saat Ihanan Elämän Ihmeiden Viikon ajan RAAKARAVINNON AAKKOSET HYVINVOINTIIN JA KAUNEUTEEN- verkkokurssini – 20% alennuksella hintaan 23,60€ ( normaalisti 29,50€ )

Kurssi sisältää mm:

  • raakaravinnon perusteet
  • mitä välineitä tarvitaan raakaruoan valmistukseen.
  • raaka-aineet
  • Detox
  • raakaravinnon vaikutus mieleen ja hyvinvointiin.
  • reseptiikan aamiaisineen, pääruokineen, lämpimät kasvisruoat siirtymävaiheeseen…

 

TUTUSTU KURSSIIN TÄÄLLÄ:

RAAKARAVINNON AAKKOSET HYVINVOINTIIN JA KAUNEUTEEN

 

Huom! Tarjous päättynyt!

 

 

Jaa jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Leave a Reply