Ihanan Elämän Ihmeiden Viikko – Torstai. Stressin hallinta.

posted in: Uncategorized | 0

 

 

STRESSI

AHDISTAA, MUTTA SILTI KÄY YLIKIERROKSILLA…NUKUTTAA, MUTTA EI SAA NUKUTTUA. TAI KUN NUKAHTAA, HERÄÄ KLO 02:00 MIETTIMÄÄN ASIOITA…VATSA ON OLLUT SEKAISIN JO PIDEMMÄN AIKAA…AJATUKSET KIERTÄÄ KEHÄÄ, EI VALOA TUNNELIN PÄÄSSÄ…PINNA KIREÄLLÄ…SYDÄN HAKKAA JA HENKEÄ AHDISTAA…ITKETTÄÄ JA MASENTAA VAIKKA EI OLE MASENNUSTA…

OLETKO STRESSAANTUNUT?

 

 

 

Mikä on kortisolitilanteesi?

Kortisoli, tuo stressihormoni aiheuttaa paljon ongelmia kehossamme. Mutta onko kortisoli aina haitallista? Kortisoli on myös energiahormoni, joka tarvittaessa antaa buusterin kun pitää selvitä tiukasta tilanteesta. Kortisolin tehtävänä on myös pitää verensokeritaso riittävän korkeana, jotta saamme jatkuvasti energiaa viedä stressaava tilanne läpi.

Kun kortisolin eritys pitkittyy, kuten psyykkisen ja fyysisen stressin aikana se lisää sokerin eritystä maksassa ja munuaisissa. Kortisolin eritys päivän mittaan pitäisi riippua siitä mitä vaadit keholtasi. Normaalitilanteessa kortisoli potkaisee päiväsi käyntiin. Jos taas saat koneiston käyntiin ainoastaan kahvin avulla, kofeiini stimuloi kortisolin eritystä. Samoin kola-juomat. Iltaa kohti kortisolin eritys laskee luonnostaan ja jos olet tottunut kukkumaan myöhään, viettämään aikaa tietokoneella keinovalossa, televisio ja hörpit ehkä vielä iltakahvit, kortisoli pitää sinut taatusti virkeänä ja aamulla taas väsyttää.

Kortisolin eritys sekoaa myös stressistä. Koska verensokeritaso pysyy kortisolin ansiosta jatkuvasti korkealla, stressi on yksi syy miksi paino nousee helpommin. Kortisoli lisää rasvan varastointia, etenkin vyötärölle viskeraalirasvaksi. Liiallinen kortisoli vaurioittaa myös suolenseinämää ja ravinnon imeytyminen kärsii.  ( Lähde: Kaisa Jaakkola )

 

Liiallisen kortisolin haittoja:

  • Unihäiriöt
  • Ärtyneisyys, ylikierroksilla olo
  • Kuukautiskierron epäsäännöllisyys
  • Rasvan kertyminen vatsaan, kasvojen alueelle, niskaan ja yläselkään.
  • Painonnousu
  • Heikko libido

 

 

TIETOISUUSTAIDOT AVUKSI STRESSINHALLINTAAN.

Kun ihminen on oikein kaaoksessa, eli stressitilassa, on ehkä vaikea saada tilannetta hallintaan ajattelemalla että ” kun nyt tässä vain vähän meditoin niin kyllä se siitä .” Päänsisäistä apinalaumaa on turha hillitä väkisin ja toisaalta mitä enemmän sitä laumaa kuuntelee ja antaa sen mellestää, sitä enemmän se ottaa valtaa.

Mitä sitten tehdä, kun ajatuskin hiljentymisestä tuntuu yhtä läheiseltä kuin etelänapa ja kuitenkaan samaa rataa ei enää voi porskuttaa eteenpäin kehon ja mielen käydessä ylikierroksilla?

Ensinnäkin pitää pysähtyä ja tiedostaa tilanne. Monelle se pysähtyminen tulee liian myöhään ja ollaan jo burn outissa tai keho oireilee niin pahasti että hakeudutaan sen vuoksi lääkäriin.

Ihanteellista on olla askeleen edellä stressiä koko ajan. Eli harjoittaa säännöllisesti mielenhallintakeinoja ja päivän päätteeksi tehdä ajatustyötä ja miettiä menikö päivä hyvin asteikolla 1-10. Miettiä myös ajallisesti eteenpäin, missä mielentiloissa haluaa seuraavan päivän sujuvan.

Kun saan itseni kiinni siitä että päivä on mennyt ”paskapössiksellä”, mietin että olenko muistanut harjoittaa illan kiitollisuusharjoituksia ja minkä mielialan olen ”tilannut” itselleni seuraavaksi päiväksi. Mietin myös että mikä tarkoitus tällä huonolla mielialalla minulle on? Onko se kenties viesti siitä että en ole muistanut pitää itsestäni huolta fyysisesti? Olenko liikkunut tarpeeksi? Olenko syönyt hyvin ja juonut vettä? Huonot energiat ovat yleensä viesti siitä että emme ole yhteydessä itseemme, vaan ego pyörittää minkä kerkiää ja kuuntelemme enemmän ulkoapuolelta tulevia viestejä.

Jaa jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Leave a Reply