Ruoka-addiktio ja miten selviytyä siitä. Osa 3.

posted in: Syömishäiriöt | 0

raakasuklaa alustalla2

 

No niin, nyt päästää osioon jossa mietitään työkaluja ruoka- addiktion kukistamiseen.

Mainitsin edellisessä kirjoituksessani porkkanat makean korvaajana ja jos ajatus porkkanoista ei nyt suorastaan revi riemua, niin kuulehan tätä:

Terveellinen elämä ja nautinto ne yhteen soppii ja huomenna viedään pussauskoppiin!

Se mitä teen työkseni valmentajana ja mitä asioita sitä kautta jaan, on tarkoitus auttaa ihmiset ymmärtämään että elämän tarkoitus on onnellisuus ja onnellisuuteen kuuluu nautinnollinen ruokavalio, joka myös tukee niin monella tapaa kokonaisvaltaista hyvinvointia.

 

Ruoka- addikti ei ole koskaan onnellinen. Päivät eivät ole kenellekkään aina pelkkää aurinkoa ja linnunlaulua, mutta addikti on onneton ikuisesti, jos ei ymmärrä että onnellisuus on otettava omiin käsiin.

 

Ja kyllä, syytän syömishäiriöiden aiheuttajaksi osittain myös elintarviketeollisuutta ja mitä se saa aikaan. Ihmiset totutetaan prosessoituun ruokaan ja prosessoitu, hyllykestäväksi muokattu sapuskan kaltainen tuote aiheuttaa häiriöitä aivoissa kylläisyyden tunteen säätelyssä, sekä yksinketaisesti antaa vääriä signaaleja elimistössä, häiritsee maksassa myrkkyjen poiston herkkää prosessia. Prosessoidut tuotteet sisältävät valtavan määrän lisäaineita joista EI VIELÄKÄÄN TIEDETÄ miten niiden kaikkien yhteissinfonia elimistössämme vaikuttaa.

 

Ruoka- addiktiot kohdistuvat juurikin näihin pitkälle prossessoituihin tuotteisiin. Niihin saadaan ihminen koukuttumaan tehokkaasti ja tuhoa tulee.

 

Toimi näin :

  • Mieti kuinka paljon syöt prosessoituja ns. herkkuja. Naksut, raksut, patukat, limpat, keksit, kakut, jädet, irttarit, energiajuomat, lihikset, hampparit, ranskikset…voi miten paljon rakkailla lapsilla nimiä riittää….!
  • Jätä kaikki edellä mainitut pois. Jos niitä on kotona kaapissa, älä edes lahjoita niitä kenellekään vaan kiikuta reteästi roskikseen.
  • On ankeaa jos elämään ei kuulu kertakaikkisen mitään ” kiellettyä”, joten ei kannata heittäytyä tiukkapipoksi ja nihilistiksi joka saa ystäväpiirissä hullun maineen. Älä saarnaa aiheesta, vaan näytä omalla esimerkilläsi hiljaisesti että olet muuttanut ruokailutapoja.
  • Opettele valmistamaan herkkuja itse. Se on niin ihanaa! Kokkaus, joka johtaa silkkaan nautiskeluun.
  • Raakakakkukursseillani valmistetaan sellaisia överiherkkuja että ihmiset vyöryvät ovesta ulos onnellisina ja tyydytettyinä. Ihan aina kuulen kurssin päätyttyä saman lauseen ” ei tee ainakaan tänään enää makeaa mieli!”
  • Opeta makunystyröitäsi uusiin herkkuihin. Opettele valmistamaan raakasuklaata ja vaikka yksi uusi raakakakku. Kallista? Kun mielesi huutaa makeaa mässäystä ja otat yhden tai kaksi raakasuklaapalaa, mieli pyörittelee ihmeissään päätä, näinkö helposti ja vaivattomasti se kävikin? Aidoista aineksista valmistettu herkku antaa signaalin elimistössäsi ”kiitos riitti, kaikki hyvin ”. Tämä viesti on niin arvokas, niinkuin pankkiin laittaisi rahaa.
  • Ruoka-addiktilla on yleensä ruokarytmi sekaisin. TAI syödään oikein mallikkaasti, mutta silti aina sorrutaan. Miksi? Tällöin on syytä käydä tunnesyömisen alhaisimpien kerrosten kimppuun. Jos syödään aamusta asti monipuolisesti ja RIITTÄVÄSTI, ruoka-addiktiolla on sitä heikommat elinmahdollisuudet. Mutta ihan omasta kokemuksesta voin sanoa että elämä ei aina ole reilu. Kohtaus voi iskeä vaikka olisit kuinka ravittu. Elämäntaidon valmennuksessa käsittelemme tunnesyömisen pohjimmaisia syitä ja rikomme vanhoja tottumuksia ja uskomuksia.

 

Toivon että nämä kirjoitukset tuovat pienen helpotuksen jyvän ajatuksiisi. Et ole yksin ongelmasi kanssa, ongelmasta voi parantua ja uudet ruokailutottumukset avaavat oven johonkin mistä olet vain haaveillut. Oven takana on EHEYTYMINEN, ITSEKUNNIOITUS JA ONNELLISUUS!

Ihanaa päivää!

Jaa jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Comments are closed.